وب سایت ها و اپلیکیشن های تحت وب به تدریج با پیشرفت تکنولوژی ها پیچیده تر شده و امروزه به عنوان یک صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. چیزی که در ابتدا یک ارتباط یک طرفه بیشتر نبود امروزه به یک تعامل دو طرفه تبدیل شده است. تجربه کاربری

صرف نظر از اینکه چقدر پیچیدگی وارد این صنعت شده است باید بدانیم که هنوز هم موفقیت یک وب سایت را با یک ویژگی اصلی می سنجند: کاربران چگونه آن را می بینند و درک می کنند؟ “آیا وب سایت من ارزش دارد؟ آیا به  آسانی می توان از آن استفاده کرد؟ آیا برای کاربران لذت بخش است؟


اینها سوالاتی هستند که در ذهن بازدیدکننده ها در رابطه با وب سایت در زمانی که در حال تعامل با ما هستند رخ می دهد و پاسخ آنها جواب این سوال است که آنها از یک بازدید کننده به کاربر ما تبدیل می شوند یا خیر؟

طراحی تجربه کاربری تمام تلاش ما برای جواب دادن “بله” به سوالات فوق می باشد. این راهنما قصد دارد تا شما را با راهکارهای حرفه ای طراحی تجربه کاربری وابسته به وب از جمله وب سایت ها و اپلیکیشن های تحت وب آشنا سازد.

تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری که به اختصار UX نامیده شده است احساس کاربر نسبت به سیستم در زمان کار کردن با آن تعریف شده است. سیستم ها می توانند یک وب سایت، یک برنامه تحت وب یا ویندوز و به طور پیشرفته تر کامپیوترهای در تعامل با انسان یا HCI باشند.

کسانی که بر روی UX کار می کنند UX Designer یا طراحان رابط کاربری نامیده شده اند که به مطالعه و ارزیابی احساس کاربران در زمان استفاده با معیارهایی همچون سهولت استفاده، درک ارزش سیستم، کاربرد آن و بهره وری در انجام وظایف آنها در زمان استفاده می پردازند.

طراحان UX به زیر سیستم ها و فرآیندهای درون یک سیستم نیز نگاه می کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است فرآیند خرید آنلاین از یک فروشگاه اینترنتی را بررسی کنند تا متوجه سهولت و استفاده صحیح کاربران در این زمینه شوند.

آنها ممکن است خیلی دقیق تر شده و تمام اعضای یک سیستم را بررسی کنند. مثلا به بررسی اینکه تا چه حد کاربران در پر کردن فرم های اینترنتی زمان گذاشته بپردازند و صحت اطلاعات ورود آنها را کنترل نمایند.

در مقایسه با بسیاری از فعالیت های دیگر به خصوص فعالیت های در رابطه با سیستم های تحت وب می توان گفت که UX یک شاخه تقریبا نو و جدید محسوب می شود. اصطلاح تجربه کاربر توسط دکتر دونالد نورمن محقق علوم شناختی ابداع گردید. وی برای اولین بار به توصیف اهمیت طراحی کاربر محور پرداخته است.

Don_Norman

اهمیت UX در چیست؟

امروزه با توجه به تاکید بر روی طراحی کاربر محور، به نظر می رسد که هنوز افزایش تجربه کاربر غیر ضروری دیده می شود.

به طور ساده می توان گفت: “این مهم است چرا که با کاربر و نیازهای وی در ارتباط است و هرکس باید با آن طراحی راضی و راحت باشد”

در هر حال، کسانی که با فعالیت های وب از جمله طراحی سایت، برنامه نویسی و شغل های از این قبیل سر و کار دارند تجربه کاملا متفاوتی از یک سیستم خواهند داشت.

تنها کاری که امروزه در طراحی ها اعمال می شود بر اساس دو جمله پیاده سازی می شود. اول اینکه از نظر طراح چه چیزی فوق العاده است و دوم اینکه کاربر به چی نیاز دارد تا ببیند.

ما تعامل را بر اساس آنچه فکر میکنیم درست است ایجاد می کنیم و آن را برای خودمان طراحی می کنیم نه مشتریان و بازدید کننده ها.  تمام تمرکز خود را بر بزرگ جلوه دادن برند وب سایت و زیبا کردن آن گذاشته ایم و به اینکه کاربر چه احساسی نسبت به وب سایت خواهد داشت اهمیتی نمی دهیم.

در پشت آنچه که انجام می دهیم هیچ علمی نیست و تنها این راه انتخاب شده چون به نظر می آید به درستی کار می کند و همچنین بسیار جذاب (از نظر ما) می باشد و تصور میکنیم این دقیقا چیزی است که کاربر می خواهد ببیند.

اما این دهه شاهد تحولی عظیم در وب بوده و خواهد بود نه تنها به خاطر اینکه وب تبدیل به نیاز کاربران شده است چرا که وب در سال 2008 حدود 1.5 میلیارد کاربر داشته است در حالی هنوز وب سایت های پیچیده از تجربه کاربری مناسبی برخوردار نیستند.

علاوه بر این دسترسی کاربران به وب سایت ها نیز امروز از طریق مختلف از جمله دستگاه های موبایل، مرورگرهای مختلف و با انواع سرعت های اینترنت می باشد.

همچنین در UX یکی از مسائل مهم قابل دسترس بودن است و این بدین معنی است که باید توجه کنیم تمام کاربران بتوانند به راحتی با هر دستگاهی به بهترین شکل وب سایت را مطالعه کنند.

با تمام این تغییرات شاهد آن هستیم که وب سایت هایی می توانند به طور مداوم مورد بازدید قرار بگیرند که استفاده از آنها راحت و لذت بخش بوده است.

در چه شرایطی باید از UX استفاده کرد؟

اینکه بگوییم تمام سیستم های تحت وب که از UX استفاده کنند بهتر هستند کار آسانی نیست. چرا که ما در دنیایی عالی زندگی نمی کنیم و منابع نامحدودی وجود ندارد. از این رو ما باید در رابطه با UX و طراحان UX دقت لازم را داشته باشیم.

سیستم های پیچیده

هرچه سیستم ها پیچیده تر باشند اهمیت UX بیشتر مشخص می شود.امروزه در وب سایت های پیچیده نظیر وب سایت های با کاربران متعدد، فروشگاه های اینترنتی و … این اهمیت بیش از پیش مشخص می شود.

اما همین پیچیدگی برای طراحان UX یک ریسک بزرگ می باشد چرا که باید بدانند کدام محتوا باید در دید کاربر و کدام در سطح اولیوت پایین تری باشد.

استارت آپ ها

استارت آپ ها و شرکت های کوچکتر به خوبی به منابع مورد نیاز خود دسترسی ندارند. در این شرایط کارمندان آموزش دیده مستقر از جمله طراحان UX بسیار کارآمدتر از استخدام کارمندان تمام وقت با تجربه و علم ناکافی است.

پروژه هایی که از لحاظ بودجه مشکلی دارند

در اینگونه شرکت ها تمرکز بر روی کاهش هزینه های وابسته به کاربران به منظور حفظ بودجه شرکت ها می باشد.

چیزهایی که باید درباره UX بدانید

UX یک اندازه مشخص ندارد

طراحی UX برای تمام شرایط و تمام کاربران کاربرد نخواهد داشت چرا که افراد با یکدیگر تمایز دارند. چیزی که برای یک شخص کاربرد دارد ممکن است برای دیگری بی استفاده تلقی شود. ما تنها می توانیم با هدف جذب اکثریت کاربران طراحی کنیم اما هیچ ضمانتی برای صحت عملکرد آن وجود ندارد.

نمیتوان مستقیم به UX دسترسی داشت

شما نمی توانید با آمارهای عددی همچون تعداد بازدیدهای یک سایت، نرخ تبدیل و … به موثر بودن یک UX پی ببرید و بالعکس. ما میتوانیم از طریق پرسشنامه، نظرسنجی و راهکارهای دیگر از کاربران نتیجه را پرس و جو کنیم اما هنوز راهکاری برای نصب نرم افزاری که به صورت اتوماتیک دیتاهای مورد نیاز را ثبت کند ارائه نشده است.

** در مطالب آینده تجربه کاربری را بیشتر بررسی خواهیم کرد **

Leave a comment